آینده مشاغل به طور فزاینده ای برای میلیون ها کارگر، کارمند و شرکت در سراسر جهان به واقعیت امروزی تبدیل می شود. یافته های آخرین گزارش آینده مشاغل در این مقاله به روندهای مورد انتظار در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ و ۲۰ بنگاه اقتصادی و ۱۲ کارخانه صنعتی را مورد ارزیابی قرار داده است. در این مقاله مواردی وجود دارد که برای آماده شدن باید بدانید:
- سیستم های اتوماسیون، استفاده و بکارگیری ربات ها و دیجیتالی شدن تمامی بخش ها در صنایع مختلف متفاوت به نظر می رسند.
اینترنت پرسرعت موبایل، هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و فناوری ابری قرار است بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ شرکت ها را در پذیرش فناوری های جدید هدایت کنند. بسیاری از شرکت ها برای دستیابی به سرمایه تجاری قابل توجه ، به زندگی ماشینی و فضای مجازی روی آورده اند و روی این موضوعات سرمایه گذاری کلان انجام داده اند. در مقابل، سرمایهگذاری روی فناوریهای رباتیکی ، در طول این دوره تا حدودی جایگاه خود را حفظ خواهد کرد – اما با این وجود سرعت آن بالا میرود. ربات های ثابت احتمالاً تا سال ۲۰۲۲ به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند – اما صنایع مختلف موارد استفاده و ترجیحات متفاوتی دارند.
- در میان تمامی مشکلات و اختلالات موجود شغلی ، یک چشم انداز مثبت برای مشاغل وجود دارد .
در سال ۲۰۲۲، مشاغل جدید و نوآور از ۱۶% به ۲۷% درشرکت های بزرگ در سطح جهانی افزایش خواهند یافت، در حالی که نقش های شغلی تحت تأثیر منسوخ شده فناور قرار است از ۳۱% به ۲۱% کاهش یابد. از نظر کمی، ۷۵ میلیون شغل فعلی ممکن است با تغییر در تقسیم کار بین انسانها، ماشینها و الگوریتمها جابهجا شوند، در حالی که ممکن است ۱۳۳ میلیون شغل جدید در همان زمان بوجود آید.
مشاغل در حال رشد شامل شغل هایی مانند تحلیلگر داده ها، برنامه نویسی نرم افزار، کامپیوتر و برنامه های کاربردی ، تجارت الکترونیک و متخصصان حوزه رسانه های اجتماعی خواهد بود و این مشاغل به طور قابل توجهی بر اساس و با استفاده از فناوری تقویت خواهند شد. با این حال، همچنین انتظار میرود که نقشهای شغلی مبتنی بر ویژگیهای «انسانی» متمایز، مانند کارکنان خدمات مشتری، متخصصان فروش و بازاریابی، آموزش و توسعه، فرهنگ، و متخصصان توسعه سازمانی و همچنین مدیران نوآوری رشد و پیشرفت نمایند .
- تقسیم کار بین انسان ها، ماشین ها و الگوریتم ها به سرعت در حال تغییر است.
کارفرمایان قادر خواهند بود تغییر قابل توجه و چشمگیری در تقسیم کار بین انسان ها، ماشین ها و الگوریتم ها برای وظایف امروزی پیش بینی کنند. در حال حاضر به طور متوسط ۷۱ درصد از کل ساعات کار در صنایع تحت پوشش گزارش مشاغل آینده شغلی توسط انسان انجام می شود، در مقایسه با ۲۹ درصدی که الان توسط ماشین ها یا الگوریتم ها در حال انجام است. انتظار میرود تا در سال ۲۰۲۲ این میانگین به ۵۸ درصد ساعت کار توسط انسان و ۴۲ درصد توسط ماشینها یا الگوریتمها تغییر کند. بطور کلی از نظر ساعات کاری، امروزه هیچ کاری عمدتاً توسط ماشینها یا الگوریتمها انجام نمیشود. نسبت به نقطه شروع ، گسترش سهم ماشینها از عملکرد وظایف کاری به ویژه در استدلال و تصمیمگیری، وظایف اداری و جستجوی اطلاعات مشخص خواهد شد. حتی وظایف کاری که امروزه توسط انسانها انجام میشود – برقراری ارتباط، تعامل، هماهنگی، مدیریت و مشاوره – توسط ماشینها انجام میشود، هرچند به میزان کم.
- وظایف و تعاریف شغلی جدید در محل کار باعث افزایش تقاضا برای یادگیری و ارتقاء مهارت های جدید می شود.
در سال ۲۰۲۲ مهارت های مورد نیاز برای انجام مشاغل به طرز قابل توجهی تغییر خواهد کرد. انتظار میرود میانگین جهانی «ثبات مهارتها» – نسبت به مهارتهای اصلی مورد نیاز برای انجام یک شغل که ثابت میماند – حدود ۵۸ درصد باشد. این بدان معناست که کارگران در سال ۲۰۲۲ شاهد تغییر میانگین ۴۲ درصدی در مهارت های مورد نیاز محل کار خواهند بود. مهارتهایی که در حال رشد هستند شامل تفکر تحلیلی و یادگیری پویا و همچنین مهارتهایی مانند طراحی فناوری است که تقاضای رو به رشد برای مشاغل مختلف حوزه فناوری را برجسته میکند. با این حال، مهارت در فناوری های جدید و نوآورتنها بخشی از معادله مهارت های ۲۰۲۲ است. مهارتهای «انسانی» مانند خلاقیت، اصالت و ابتکار، تفکر انتقادی، متقاعدسازی و مذاکره نیز ارزش خود را حفظ یا افزایش پیدا خواهد کرد ، همچنین توجه به جزئیات، انعطافپذیری و حل مشکلات پیچیده. هوش عاطفی، رهبری و نفوذ اجتماعی و همچنین جهتگیری خدمات نیز نسبت به برجستگی فعلی خود افزایش خاصی در تقاضا دارند.
- همه ما نیازمند یادگیری و فراگیری دائمی و بروزشده هستیم .
به طورمتوسط ، کارمندان در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۱ روز بازآموزی و ارتقاء مهارت نیاز دارند. شکاف های مهارتی در حال ظهور – هم دربین قشر کارگری وهم در بین مدیران ارشد شرکت ها – ممکن است به طور قابل توجهی مانع مدیریت تحول سازمان شود. بسته به صنعت و جغرافیا، بین نیم تا دو سوم شرکتها احتمالاً به پیمانکاران خارجی، کارکنان موقت و فریلنسرها روی میآورند تا شکافهای مهارتی خود را برطرف کنند. کلید موفقیت مدیریت مستلزم یک رویکرد جامع برای برنامه ریزی نیروی کار، مهارت آموزی مجدد و ارتقای مهارت، خواهد بود.
وحید امینی نژاد – منبع : https://www.weforum.org/
No comment